
Bakanlığımız ile Türk Kızılayı, gönüllülük kültürünü erken yaşlarda öğrencilere kazandırmak amacıyla önemli bir adım attı. İki kurum arasında imzalanan iş birliği protokolü çerçevesinde 2024-2025 eğitim öğretim yılında ülke genelinde kapsamlı bir uygulama hayata geçirildi.
2024-2025 Eğitim Öğretim Yılında 81 ilde İl Millî Eğitim Müdürlüklerinde görevlendirilen öğretmenlerin koordinasyonunda ve Türk Kızılay Şubelerinin aktif desteğiyle yürütülen süreç sonucunda, 17 bin 969 okulda Kızılay Kolu Kulüpleri kuruldu.
Bu gelişme yalnızca rakamsal bir büyüme değil; toplum tabanlı gönüllülük hareketinin kurumsallaşması yolunda stratejik bir dönüşümün başlangıcı olarak değerlendiriliyor. Erken yaşta gönüllülük kültürü ile tanışan öğrenciler, uzun vadede aktif vatandaşlık, sosyal dayanışma ve kriz anlarında toplumsal dirençlilik gibi kritik alanlarda önemli bir kapasite geliştirme potansiyeline sahiptir. Kızılay Kolu Kulüplerinin ülke genelinde yaygınlaştırılması, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ile Türk Kızılay'ın insani yardım vizyonunu buluşturarak çok katmanlı bir model ortaya koymaktadır.
Bu doğrultuda, 2025-2026 Eğitim Öğretim Yılı için yol haritasını belirlemek amacıyla 2-3-4 Eylül 2025 tarihlerinde Ankara'da "Kızılay Kolu Yıllık Takvim Çalıştayı" yapıldı. Çalıştay; Bakanlığımız İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birim Daire Başkanlığı temsilcileri, seçili illerden MEB AKUB liderleri ile öğretmenler ve Türk Kızılay uzmanlarının katılımıyla gerçekleştirildi.
Hazırlanan yıllık uygulama takvimi Bakanlığımız ve Türk Kızılay tarafından onaylanarak tüm illerde görev yapan öğretmenlerle paylaşılacaktır. Böylece gönüllülük kültürünün okul temelli bir yapı içinde yaygınlaşması sağlanacaktır. Süreçte özellikle "Gönüllülük – İyilik – Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli" vurgusu ön plana çıkmaktadır.
Bakanlığımız İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Daire Başkanı Özkan Avcı konuşmasında, Kızılay Kolu Kulüplerinin çocukluk çağından itibaren gönüllülüğü teşvik ederek toplumda dayanışma, yardımlaşma, duyarlılık ve saygı değerlerini inşa etmeyi hedeflediğini vurguladı. Bu vizyonun Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nin öngördüğü değerler eğitimi, toplumsal sorumluluk ve aktif vatandaşlık ilkeleriyle örtüştüğünü belirtti.
Türk Kızılay Genel Sekreter Yardımcısı Şükrü Can ise gönüllülük sürecinin dijital boyutuna dikkat çekerek tüm öğretmen ve öğrencilerin gonulluol.org platformuna kayıt olmalarının önemine değindi. Bu adımın gönüllülük faaliyetlerini sistematik, ölçülebilir ve sürdürülebilir bir çerçeveye oturtacağını ifade etti.
Üç gün süren çalıştayda;
· Türk Kızılay'ın temel hizmet alanlarının (kan, afet, iklim değişikliği, sağlıklı yaşam, gönüllülük, bağış) gönüllülük faaliyetleri yoluyla okul ortamına entegrasyonu,
· Öğrencilerin aktif katılımını artıracak faaliyetlerin tasarlanması,
· Özel gün ve haftaların içeriklendirilmesi,
· Gönüllü Ol (gonulluol.org) platformunun öğrenciler için daha görünür ve teşvik edici hale getirilmesi hakkında stratejik başlıklara ait konular ele alındı.
Çalıştay sonunda hazırlanan 2025-2026 Kızılay Kolu Yıllık Uygulama Takvimi, yalnızca teknik bir plan değil; aynı zamanda öğrencilerin gönüllülük yolculuğunu yönlendirecek stratejik bir rehber olması hedeflenmektedir.
Belirlenen hedef doğrultusunda, 2025-2026 eğitim öğretim yılında 25 bin okulda Kızılay Kolu Kulübü kurulması ve 500 bin öğrenciye ulaşılması planlanmaktadır.